15th-17th September

 A very profitable couple of days with a quieter one thrown in the middle. Very slight easterly winds on the 15th and over night and into the morning of the 17th provided a few migrants for us to sink our teeth into. 

An early flurry of migrants provided excitement with Blackcaps and Goldcrests in Holland and around the traps. A flycatcher in Holland was probably a Red-breasted but gave appalling views so we're leaving it for now. Fieldfares at Holland and Southness were new for the Autumn. A Redstart at Westness was another first for the Autumn as were a pair of Whoopers Swans seen flying South. The Baird's Sandpiper was present again but the highlight of the day was a very showy Lanceolated Warbler found skulking around the punds near Trolla. If accepted it will represent the 6th island record. 

The following day was a much quieter affair with the highlights being the Baird's Sandpiper again, it was pursued by a Peregrine at about mid-day but managed to escape, this however was the last time it was seen. Two Merlins and two Peregrines joined the three Hen Harrier on the day list while a lone Willow Warbler at Southness seemed to be all that remained from the previous day.

The 17th also saw a small fall of migrant birds. A Black-throated Diver flew south down the West Coast during the morning while at least 11 Pied Flycatchers made their way onto the island accompanied by a lone Redwing in the obs crop, two Willow Warblers and re-emergence of the Pale-bellied Brent Goose near Holland. A Brambling in off the sea at the foghorn was also a first for the Autumn, two Willow Warblers at the Old Kirk and the Shooting Gallery were good additions as was a Blackcap and a Barred Warbler in Holland. Up to 42 Lapland Buntings made for great viewing meanwhile, a pair of Yellow-browed Warblers at Dennishill were the second and third this Autumn. A Bluethroat at Lenswick was probably the pick of the bunch for the day but despite this we still there has to be more out there to see!   

                                   Lanceolated Warbler
                                    Lanceolated Warbler                                                   
                                   Bluethroat                                                                          
                                   Lapland Bunting                                                        all pics GG


Comments

pak sudaryono said…
Assalamualaikum wr wb. Saya Sangat berterimah kasih kepada Ustadz Abdul Nandar berkat semua bantuan yg diberikan saya sdh buka usaha dan memiliki beberapa Restoran ternama di Surabaya mengatakan ”Saya dulu seperti orang gila, bahkan hendak bunuh diri, usaha saya ditipu sahabat karib dan membawa lari semua uang saya. Saya pun harus menanggung hutang supplier dari usaha kontraktor yang dibawa lari teman saya. Kesana kemari minta bantuan gak ada yang nolong. Bahkan saya sudah keliling Indonesia untuk mendapatkan atau mencari pinjaman dan dana gaib, tapi untung di ujung keputus asa’an saya bertemu dgn Ustadz Abdul Nandar yang dikenalkan oleh adik ipar saya, akhirnya bliau menawarkan bantuan Dana Gaib tanpa tumbal/resiko diawal ataupun akhir dan dari golongan putih.setelah persyaratanya dilengkapi dan ritual selesai, MENGEJUTKAN !!!, saya mendapatkan dana gaib sebesar 700jt dihadapan saya. ATAU Anda Mau sperti sya silakan anda tlp Ustadz Abdul Nandar Di No 0853-3733-4757
___Malik___ said…
Nama: Malik
Negara: Indonesia
Jenis Kelamin.: Pria
Pekerjaan.::::: Pabrik Tenaga Surya
WhatsApp.(***+62-877-9447-8178***)
Lamar Sekarang :(financialserviceauthority400@gmail.com)


DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY adalah pemberi pinjaman uang yang sah dan bereputasi baik. Mereka meminjamkan uang kepada perusahaan besar dan pabrik yang membutuhkan dukungan keuangan, mereka memberikan pinjaman kepada orang-orang yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan mereka untuk berinvestasi dalam bisnis. Jadi, apakah Anda mencari pinjaman mendesak? Anda tidak perlu khawatir karena Anda berada di tempat yang tepat kami menawarkan pinjaman dengan bunga rendah jadi jika Anda membutuhkan pinjaman hubungi mereka sesegera mungkin terutama di era pandemi ini untuk meringankan beban keuangan Anda. Saya mendapat pinjaman Rp.4,5 miliar untuk membayar hutang saya dan melakukan bisnis saya dan juga dalam seminggu saya memiliki hak untuk memperkenalkan kepada mereka seorang teman saya yang berada di Malaysia sejak saya berhasil sehingga dia juga mendapatkan pinjamannya senilai RM 270.000.
____WARNING: Harap berhati-hati di blog ini, jangan mencari pinjaman dari pemberi pinjaman yang fiktif. Saya telah ditipu 3 kali oleh pemberi pinjaman palsu dan saya dapat membuktikan kepada Anda bahwa dengan DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY Anda sama sekali tidak perlu takut. Perusahaan ini ditahbiskan oleh Allah jadi hubungi mereka sekarang untuk pinjaman Anda. Semoga Allah Membantu Anda.

email:((m7472736@gmail.com))


Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.
NURUL YUDIANTO said…
Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam
Saya Harum Ahmadzulkifli dari Filipina dan saya tinggal di George Town Penang, Malaysia. Saya ingin menyaksikan pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya bagi orang-orang yang mencari pinjaman di Asia, terutama Malaysia dan Filipina dan bagian dunia lainnya, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.

Saya telah menjadi korban penipuan kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir diedit dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara.

Seorang teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memberi tahu saya tentang kesaksian yang mereka lihat di media sosial dari Zulaikha Yugesh dari email zulaikhayugesh@gmail.com dan memperkenalkan saya pada pinjaman yang dapat dipercaya oleh pemasok, PERUSAHAAN PINJAMAN Ibu RIKA ANDERSON. Saya juga memverifikasi dari saksi lainnya Ayu Amangku email ayuamangku@gmail.com, dan Ibu Margaretha Asmara dari Ambon di Indonesia email margarethaasmaran@gmail.com dan whatsapp +6282340185186.

Saya mendapat pinjaman RM250.000 mata uang Malaysia dari Rika Anderson Loan Corporation dengan mudah dalam waktu 24 jam yang saya gunakan, dan sekarang saya telah memutuskan untuk membagikan pekerjaan baik ibu Rika di keluarga saya. Jika Anda membutuhkan pemberi pinjaman gen.

silakan hubungi Perusahaan Pinjaman Rika Anderson melalui
Situs web: www.rikaandersonloancompany.com
Email: support@rikaandersonloancompany.com
email: rikaandersonloancompany@gmail.com,
Whatsapp: +1(929)526-0086
Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi apapun melalui email saya, harumahmadzulkifli@gmail.com
SELAMAT HARI KEPADA SEMUA!

Nama saya Amisha Chahaya Saya berasal dari  Indonesia Saya telah mencari syarikat pinjaman sebenar selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli rumah dan untuk menubuhkan perniagaan
Apa yang saya dapat hanyalah sekumpulan penipuan yang membuatkan saya mempercayai mereka dengan kata-kata manis mereka dan akhirnya mereka mengambil semua wang saya tanpa memberi apa-apa balasan kepada saya,

Harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu ada kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi meminjam wang dari kawan, saya memberitahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, bahawa Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman yang saya perlukan dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%, dia baru sahaja mendapat pinjaman daripada mereka, dia memberitahu saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya melakukan seperti yang dia beritahu saya , saya memohon dengan mereka di E-mel : (  mariaalexander818@gmail.com   ) Saya tidak pernah percaya tetapi saya mencuba dan kejutan terbesar saya ialah saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,

Saya sangat gembira dan kaya sekali lagi dan saya bersyukur kepada Tuhan kerana syarikat pinjaman seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di mana-mana, sila nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan Pinjaman untuk melawati E-mel mereka ( mariaalexander818@gmail.com  ) mereka tidak akan gagal,
Dan hidup anda akan berubah seperti yang saya lakukan, Jadi hubungi segera( mariaalexander818@gmail.com
)hari ini dan dapatkan pinjaman anda daripada mereka, Tuhan memberkati firma pinjaman pinjaman anda untuk tawaran pinjaman tulen mereka. Pastikan anda menghubungi Peminjam untuk pinjaman anda kerana saya berjaya mendapat pinjaman daripada syarikat ini tanpa sebarang tekanan.


PENGURUS CAWANGAN: MARIA ALEXANDER
EMEL: mariaalexander818@gmail.com
NOMBOR HUBUNGI:+1 254-276-8402
WHATSAPP: +1 254-276-8402


Harap anda juga boleh menghubungi saya untuk sebarang maklumat melalui email saya : (amishachahaya8@gmail.com )

Terima kasih semua sambil mendengar testimoni saya
Semoga ALLAH MEMBERKATI ANDA SEMUA.
MRS KABU LAYU said…
Halo, semua, tolong, saya dengan cepat ingin menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya dari kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan kini saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,


Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu daripada 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah secara kredit dan tidak akan menambah kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk berpaling kepada rakan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan CEO Maria Loan. Syarikat


Saya memohon jumlah pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah rendah 2%, supaya pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat dengan pemindahan kredit, kerana ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.


Saya fikir ia adalah gurauan sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira kerana akhirnya Tuhan mengabulkan doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberikan hati saya keinginan.


Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana menjadikan hidup saya adil, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel ( mariaalexander818@gmail.com ) ATAU whatsapp: +1 (254) 276 -8402. untuk maklumat lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman anda,

E-mel ( mariaalexander818@gmail.com ) ATAU whatsapp: +1 (254) 276-8402.


Jadi, terima kasih banyak kerana meluangkan masa anda untuk membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Nama saya kabu layu, boleh hubungi saya untuk rujukan lanjut melalui email saya: ( kabulayu18@gmail.com )

Terima kasih semua.
RIKA NADIA said…
Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua
Unknown said…
When your business needs a loan, whether large or small, Shire Investment & Finance Company is your first choice. We offer a wide array of business loans, including working capital lines of credit, equipment loans, business expansion, personal loan and many more. Contact us now for further details on WhatsApp +44 (7537) 159916
Elfrida said…
Jeg deler dette vitnesbyrdet til partnere som lider i forholdet sitt fordi det finnes en varig løsning.

Mannen min forlot meg og våre 2 barn for en annen kvinne i 3 år. Jeg prøvde å være sterk bare for barna mine, men jeg kunne ikke kontrollere smertene som plager hjertet mitt. Jeg ble såret og forvirret. Jeg trengte hjelp, så jeg forsket litt på internett og kom over et nettsted der jeg så at Dr. DAWN ACUNA, en trollformler, kan hjelpe å få elskere tilbake. Jeg tok kontakt med henne og hun ba en spesiell bønn og trollformler for meg. Til mine overraskelser kom mannen min hjem etter 3 dager. Det var slik vi ble gjenforent igjen og det var mye kjærlighet, glede og fred i familien.

Du kan også kontakte Dr. DAWN ACUNA for rask løsning.
1) Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
2) Hvis du trenger fred/ glede/ lykke i ekteskapet ditt.
3) Hvis du ønsker å behandle infertilitet.
4) Hvis du ønsker å kurere noen form for sykdom, kreft/hiv/blokkrør/etc.
5) Hvis du ønsker å tiltrekke deg noen inn i livet ditt.
Whatsapp: +2348032246310
E-post: dawnacuna314@gmail.com
MARCUS said…
Selamat Hari Pencari Pinjaman yang dihormati, Adakah anda memerlukan *** kredit kewangan segera? * Pemindahan yang sangat pantas dan terus ke akaun bank anda * Pembayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapat wang dalam akaun bank anda * Kadar faedah rendah sebanyak 1% * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Ketinggian * Fleksibel ***kemudian bulanan bayaran *. Berapa lama ia akan dibiayai? Selepas menyerahkan permohonan *** Anda boleh mengharapkan jawapan awal dalam masa kurang daripada 24 jam pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan daripada anda. Jika anda berminat hubungi kami melalui: unisoncreditunion344@gmail.com dan isikan borang permohonan pinjaman di bawah. Borang permohonan pinjaman: Nama Penuh:.................... Negara:..................... Negeri:.............. Bandar:.............. Jantina:................ ......... Nombor Telefon:........... Jumlah Pinjaman :........... Pendapatan bulanan:.......... Pekerjaan:................... .... Tempoh Pinjaman:...................... ................ Tujuan Pinjaman:......................... .... ....... Alamat emel:...................... ................ Pernahkah Anda Memohon Sebelum ini?.................... Kami menunggu borang permohonan segera anda untuk diisi ok. Email kami:
( unisoncreditunion344@gmail.com ) Dengan Hormat. En. UNISON Nama Syarikat: UNISON CREDIT UNION Alamat E-mel: unisoncreditunion344@gmail.com
Alamat E-mel: unisoncreditunion344@gmail.com
Alamat E-mel: unisoncreditunion344@gmail.com
Anthony said…
helo,

Adakah anda memerlukan pinjaman segera? Kami menawarkan pinjaman Pendidikan, Pinjaman perniagaan, Pinjaman perumahan, Pinjaman pertanian, Pinjaman peribadi, pinjaman kereta, dan sebab-sebab lain yang baik pada kadar 3%. Hubungi kami untuk butiran lanjut.
E-mel kepada kami: (atlantainfrafinn@gmail.com)

Admin,
Kewangan Kumpulan Atlanta.
An affirmed copy of a birth underwriting that can routinely be used for development, visa, affirmation of citizenship, government supported retirement, driver's grant, school selection, individual ID and other genuine purposes. Birth Certificates are available for events that occurred in New York City from 1910 to present.
It is extremely simple to get a genuine birth endorsement now without being a resident of the nation through
10 MAJOR WAYS WHICH YOU ARE GOING TO LEARN ON THIS ARTICLE ABOUT BIRTH CERTIFICATE many individuals don't realize that birth declaration is one of the most significant and least demanding record to obtain which will likewise assist with getting the most significant and troublesome ones like visa, drivers permit, and so forth.
Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
di dunia? jika ya, hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan. Kami tawarkan
pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats-app +918256953815
mghfbibdgf@gmail.com

BORANG PERMOHONAN PENCARI PINJAMAN
*******************************
1) Nama Penuh:
2) Jantina:
3) Amaun Pinjaman Diperlukan:
4) Tempoh Pinjaman:
5) Negara:
6) Alamat Rumah:
7) Nombor Mudah Alih:
8) Nombor Faks:
9) Pekerjaan:
10) Pendapatan Bulanan:
11) Tarikh Gaji:
12) Tujuan pinjaman:
13) Di manakah anda mendapat iklan pinjaman kami:
mghfbibdgf@gmail.com
We can assist you with loan here on any amount you need provided you are going to pay it back after given, We give out loan with 3% interest rate on any amount. Kindly contact us today for more information and get funded without any problem.E-mail: financialserviceoffer876@gmail.com
WhatsApp: +918929509036